Lad drengene skrive

Men nok ikke om heste...

Der er naturligvis mange veje til succes når det handler om at få drengene gjort til glade og interesserede læsere.En vej går gennem skrivning. Det kan lyde lidt paradoksalt, når mange dansklærere er villige til at skrive under på, at det eneste, der er sværere end at få en dreng til at læse er at få ham til at skrive!

Det er også korrekt, men det handler i høj grad om, hvad der skal skrives. Og i mindst lige så høj grad handler det om, at vejlede drengen på hans præmisser. Eller sagt på en anden måde skal drengen have hjælp til at udtrykke den historie han gerne vil fortælle. Ikke den historie den voksne gerne vil høre.

Det giver selvfølgelig ikke frit valg på samtlige hylder i forhold til emner, sprogbrug, ordvalg med mere. De almindelige konventioner for, hvad der er acceptabel adfærd må selv følgelig også gælde her, men alligevel skal drengen have et vist frirum i skabelsen af sin historie.